torsdag 24. april 2014

Mitt eget knallgode Solsikkebrød
Verdens beste!!!!!!















1/2 kg solsikkebrød
1/2 kg kornbrød
1 kg hvetemel
250 gr solsikker
3 dl kruskakli el havrekli
1 ts salt
3 ss mørk sirup eller honning
1 1/2 pk tørrgjær


ca 1 1/2 liter lunket vann.
Tilsett mer om deigen blir tørr.
Skal være lett å røre sammen med sleiv. Jeg blander sirup/honning i varmt vann så den løses opp.


Ha alt det tørre i en bolle, rør inn ca 1 1/2 l vann + 3 ss sirup/honning. Skal være så fuktig at man kan røre sammen med ei sleiv uten å elte med hendene. Ta en neve mel og stø over.  Hev 1 time. 

Spa ut deigen og fyll i 3 store smurte brødformer. Bruk hendene med vann på og trykk ut. Heves i formene til de går litt over kanten. ca 15 min  Stekes 1 time ved 200 grader.
Jeg dobler oppskriften og steker på 2 plater, med varmluft. Når de er ferdig stekt legger jeg på rist med håndkle over. La ligge til det er kaldt. Deler i 2 og fryser ned. Like ferske når man tar de opp.


Blir et saftig, mettende brød som alle liker :-))





3 kommentarer:

  1. skal bake disse ..ser god ut ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er kjempegode.... Bakt de i iallefall 8 år :-)

      Slett
  2. Har kjøpt inn det jeg trenger til de brødene ....de skal prøves ! ;)


    SvarSlett