lørdag 8. mars 2014

Chili con carne på slanker´n 

Skal man lage Chili con Carne trenger man bønner og kjøtt. Jeg bruker svarte bønner, en pakke kjøpes i utlendingsjappa (500g) legges i bløt over natten. Dagen etterpå koker jeg dem i en drøy time med litt kalvebuljong i vannet. Sluttproduktet blir ca. 1200g kokte bønner (greit å vite hvis man skal bruke hermetiske bønner i stedet).

425g løk (2 store), hakket i middels store biter
400g karbonadedeig
250g sjampinjong (ferske, hver sjampinjong delt i 4-6 biter)
1 pose franske grønsaker (500g Findus, satt sammen av paprika, squash og aubergine)
2 ferske røde chili, rensket for frø og finhakket.
Salt
Pepper
Litt grillkrydder
2 bokser hermetiske tomater med hvitløk (Eldorado)
1 boks hermetiske tomater, skivet, Mexican style (S&W)
150g Sweet chilisaus (Thai delight)


De svarte bønnene (500g tørr vekt, ca. 1200g kokt)
Når dette hadde fått koke lenge og vel tilsatte jeg 1 stk fersk Mozzarella light 
skivet,
og lot denne smelte i gryten.

Denne chilien smakte aldeles fortreffelig. Jeg deler gryten i 10 porsjoner, hvilket gir litt 

mer enn 300g, og ikke mer enn 282 kcal per porsjon. Det betyr at man kan spise nesten 
fem sånne porsjoner for å få i seg like mange kalorier som i en Grandiosa!

Bønner og linser brukes jo som proteinkilde, i stedet for kjøtt, både blant folk med lite 

kjøttilgang og blant bevisste vegetarianere. Jeg prøvde meg litt på vegetarianersporet og 
fant ut at det ikke er noe for meg. Men jeg kan godt bytte ut en del av kjøttet i en rett med 
bønner eller linser, og synes at den smaker like godt. Det skal jo være sunt (mindre fett og 
mer fiber), i tillegg til at det er både miljøvennlig og økonomisk (den halvkiloen med tørre 
bønner kostet bare 20 kroner, og erstattet for min del 6-800g karbonadedeig).

2 timer tar det før gryta er klar 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar